Uśmiech podparty prawidłową okluzją

Okluzja

To tajemniczo brzmiące słowo może kojarzyć się z kosmetologią, zjawiskiem fizycznym, efektami graficznymi, ale również i ze stomatologią. Okluzja w stomatologii oznacza relację pomiędzy zębami szczęki i żuchwy. Wpływ na nią mają zęby, mięśnie i stawy.

Czym jest poprawna okluzja zębów?

Prawidłowa okluzja zębów charakteryzuje się odpowiednim zachodzeniem górnych zębów na dolne oraz także płaszczyźnie zgryzu, dzięki której zęby przejmują obciążenie podczas gryzienia w taki sposób, że każdy z nich zostaje obciążony siłą do jakiej został stworzony (zęby tylne średnio ok. 17,5 kg/cm², a przednie zęby średnio ok. 3 kg/cm²).

Co zapewnia prawidłowa okluzja?

Poprawna okluzja to pierwszy element zapewniający utrzymanie uzębienia i całego narządu żucia w dobrej kondycji. Związane jest to z:

• Prawidłowym obciążeniem zębów i minimalizacją ich ścierania,
  • Brakiem ryzyka pęknięć czy ukruszeń zębów,
  • Prawidłową pozycją stawów skroniowo-żuchwowych (brak dolegliwości)
  • Równowagą mięśniową narządu żucia.

Czym objawia się nieprawidłowa okluzja?

Nieprawidłowe zachodzenie zębów na siebie może powodować, że niektóre z nich mogą być mocniej starte niż pozostałe. Często występuje w przypadku wad zgryzu lub w przypadku nagłych niefizjologicznych zmian w jamie ustnej (utrata zęba/zębów) i brakiem w tych miejscach podparcia pozostałych zębów. Nieprawidłowości takie mogą prowadzić do schorzeń, których początkowo nie będziemy wiązać ze stanem uzębienia.

Ból głowy, karku, problemy ortopedyczne, ból mięśni żwaczy, czy skroniowych, trzaski i szmery w stawie skroniowo-żuchwowym, przeskakiwanie żuchwy, starcie zębów, bruksizm, wrażenie pogorszenia słuchu, te wszystkie objawy mogą oznaczać zaburzenia okluzji.

Nieleczone zaburzenie okluzji, może prowadzić do takich nieoczekiwanych sytuacji jak:

• Wysuwanie się zębów z wyrostka zębodołowego z uwagi na brak przeciwstawnego obciążenia,
  • Zapalenie miazgi zęba, co może prowadzić do konieczności leczenia zęba lub jego usunięcia,
  • Brak możliwości zapewnienia trwałości oczekiwanego leczenia stomatologicznego (uszkodzenia wypełnień, pękanie prac protetycznych, uszkodzenia implantów lub ich utrata).

Na czym polega diagnostyka w przypadku okluzji?

Zaburzenia okluzji to bardzo lekceważony problem. Pacjenci często zgłaszają się z powodu ukruszonych zębów przednich, często odkruszających się wypełnień na nich, odcementowujących się koron lub mostów, lub zwiększonej ruchomości pojedynczych zębów, nieświadomi, że wymagają kompleksowej diagnostyki i leczenia. Często pacjent odczuwa dolegliwości pochodzące z narządu żucia (stawu, mięśni żucia) jednak nie jest świadomy, że wizyta u stomatologa może pozwolić odnaleźć przyczynę bólu. Diagnostyka okluzji to pełne badanie stomatologiczne, którego nigdy nie można bagatelizować.

Komputerowa analiza okluzji poza ustami pacjenta
Nowoczesne technologie pozwalają na analizę okluzji poza ustami pacjenta

W Stomatologii Cyfrowej dzięki doświadczonemu i wyspecjalizowanemu personelowi leczymy naszych pacjentów kompleksowo, szukamy przyczyn zmian i zgłaszanych problemów, stawiamy diagnozę i proponujemy kompleksowy plan leczenia, który może również obejmować wizyty u fizjoterapeuty narządu żucia. Pozwala to cieszyć się po przeprowadzonym procesie leczenia zdrowym i funkcjonalnym uzębieniem, bez bólu i dyskomfortu.